mastra e-sport

Takket være støtte fra SR-bank stiftelsen kjøper vi nå inn utstyr! Vi trenger hjelp av ungdom eller voksne som ønsker å bistå med utvikling og oppstart av esport i Mastra IL!

Trykk her for å bidra! Trykk her for påmelding treningstilbud

Velkommen til Mastra e-sport!

Mastra e-sport starter opp høsten 2023 og vil være et nytt tilbud i regi av Mastra IL. Lokalene er ved Mastrahuset - Vodlaveien 1.

Treninger:

Fra 9.ende klasse 14 - 20år
Torsdager 19:30 - 21:30 Fokus på CS og Valorant.

Fra 2011 og eldre

Torsdager 17:00 - 19:00 Fokus på Fortnite

Fra 10 år
Onsdager 17:00 - 19:00 Fokus på Dota 2

For påmelding TRYKK HER
Obs. begrenset med plass per parti - sett dere på venteliste ved fullt parti, vi vil starte flere partier ved behov.

Planen er å ha tilbud fra 10års alderen og opp. Her vil spillerne kunne bruke egne profiler til å logge inn hvor en har bruker selv. Har en ikke bruker kan en låne bruker av Mastra. På våre treninger vil vi ha "spillpedagoger" til stede - disse har hatt eller skal ha kurs som e-sport trenere. Det vil også være fysisk aktivitet i Mastra e-sport.

Åpen møteplass

Ingen nye datoer per nå

Det vil kun være mulig å spille de spillene som er lastet ned på pc-ene. Det er mulig å komme med ønsker etterhvert.

Annet

PC-ene har en server som tar vare på data-sikkerheten både for klubben men også spillerne.

Spillere kan ta med egen tastatur og mus om en ønsker - men alt utstyret er tilgjengelig i lokalet allerede.

Rommet er video-overvåket.

Regler

• Det er ikke lov med mat og drikke i lokalet
  • Utstyret skal behandles med respekt - om utstyr blir ødelagt må vedkommende erstatte utstyret.
  • Her er alle velkommen - og alle skal bidra til at alle har det kjekt og får fine opplevelser
  • Ufint språk, mobbing og diskriminer er ikke velkomment - kan føre til utestengelse

ALDERSGRENSER SPILL

86 prosent av alle barn spiller, og i den sammenheng er det positivt at det finnes alternativer til organiserte fritidstilbud i tillegg til de tradisjonelle retningene som turn, fotball og håndball.

Det er stor forskjell på «Gaming» og «e-sport», det kan sammenliknes med «Løkkefotball» og «Organisert idrett». På organisert idrett har du voksne personer (med politiattest) som styrer laget og skaper et sosialt, trygt miljø.

Aldersmerkingen 3+, 7+, 12+, 16+ og 18+ forteller om et spill som inneholder elementer som kan være skadelig for barn og unge.

Vi (og andre klubber/skolelag) ønsker å påpeke at det til alle tider er voksne tilstede, noe som gir en helt annen opplevelse av spillene, fremfor å spille dette alene på gutterommet.

De fleste konkurransespill har voldselementer (våpen, bomber, o.l), men i settingen «E-Sport» er fokuset lagspill, strategi, kommunikasjon og samhold.

Dette sørger for at de voldelige elementene nedprioriteres og fokuset på konkurransen (lagspill, taktikk og kommunikasjon) blir hovedinntrykket.

Fordi aldersgrenser på spill i Norge kun er veiledende og anbefalinger, er det foreldre som bestemmer hva barna deres kan få spille. For å finne anbefalte aldersgrenser på spill og begrunnelser for disse, kan du gå til https://pegi.info/ og søke på spillets navn. Selv om «alle andre» sier at det er greit å spille med høyere aldersgrense enn aldersabefaling, har Mastra IL gjort seg opp sine egne meninger og ber også foreldre om å sette seg inn i dette.

Alle som melder seg inn i e-sportgruppene samtykker til at deres barn får lov å spille spillene nevnt under:

I Mastra IL har vi valgt to alderstrinn basert på de andre skole og- idrettslagene sine bestemmelser.
Våre alderstrinn ligger i gjennomsnitt 1 år høyere enn andre norske idrettslag.

Fra 5. klasse kan man spille DOTA 2, LOL og Fortnite som har anbefalt aldersgrense 12 år.
Fra 9.klasse kan man spille CS2 og Valorant med henholdvis 18 og 16 års anbefalt aldersgrense
Vi har ingen øvre aldersgrense og kan ha egne lag for eldre spillere.

Man må som nevnt huske at aldersgrenser på spill er anbefalinger. Foreldre må vurdere egne barns forutsetninger og hva de tåler. I noen spill er det elementer som kan være minst like bekymringsfullt som volden, for eksempel muligheten til å møte andre i chat og kontakt med fremmede.

Uansett må man ta utgangspunkt i eget barn og vurdere om man skal holde aldersgrensen eller ei. Dette er en foreldreoppgave. Vi spiller forøvrig ikke spill med andre bemerkelser enn vold (eks sex, rus, horror, etc)

Det skjer mye positivt når barna spiller sammen. Akkurat som i fotball, håndball og annen lagidrett må man kommunisere som et lag. Selv om e-sport ikke er fysisk utmattende på nøyaktig samme måte, så trener man finmotorikk, strategi, fokus og språk.

Om du har spørsmål vedrørende dette vil vi veldig gjerne gi deg svar. Ta kontakt med oss!

Mobbing og trakassering:

Vi har nulltoleranse for mobbing og trakassering av alle på våre arrangement. Vi prater kun fint om og til hverandre. Alle er velkomne til Mastra e-Sport. Om du oppdager eller utsettes for dette ber vi om at dette rapporteres, alle rapporter vil tas på alvor.